Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Port Gdynia: Port Zewnętrzny musi być wykonalny dla partnera prywatnego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port Gdynia: Port Zewnętrzny musi być wykonalny dla partnera prywatnego
fot. Joymaster, https://commons.wikimedia.org
Planowany do realizacji projekt budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni musi być biznesowo atrakcyjny dla partnera prywatnego – mówi Piotr Gorzeński, prezes Portu Gdynia. Wymaga to dostosowania parametrów inwestycji do zmieniającego się rynku, co z kolei wpływa na wydłużenie procedury przetargowej.

Budowa Portu Zewnętrznego to historyczna inwestycja dla portu w Gdyni. W jej ramach planowana jest budowa nowego pirsu, na którym powstać ma w przyszłości m.in. terminal kontenerowy. To umożliwi obsługę największych statków pływających na Bałtyku, o długości 400 m i zanurzeniu do 15 m. Projekt ma być realizowany w fazach w sposób skorelowany z rozwojem otoczenia rynkowego, a docelowo zdolność przeładunkowa Portu Gdynia dzięki temu przedsięwzięciu ma wzrosnąć do 2,5 mln TEU rocznie.

Projekt związany z pirsem Portu Zewnętrznego jest przygotowywany do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Procedura wyboru partnera, który przygotuje finansowanie infrastruktury, a następnie ją zaprojektuje i wybuduje, ruszyła jeszcze w 2020 r. Latem 2023 r. poinformowano, że do złożenia ofert zostały zaproszone cztery podmioty. Oferty mieliśmy poznać jesienią ub. roku. Po kilkukrotnym przesuwaniu tego terminu, propozycje wykonawców mamy poznać dopiero 30 czerwca 2025 roku.

– To skomplikowany proces – mówi prezes Portu Gdynia Piotr Gorzeński. – Klimat inwestycyjny przez ostatnie lata się zmienił, a chodzi o to, żeby zainteresowanie ze strony naszych potencjalnych partnerów było nadal wysokie. Pracujemy, aby dostosować niektóre parametry projektu i mechanizmy przewidziane w umowie o PPP do obecnych uwarunkowań – stwierdza prezes.

Przypomnijmy, do złożenia ofert zostali zaproszeni: konsorcjum Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) wraz z Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS, konsorcjum Hutchison Ports Poland S.à r.l. i Port of Felixstowe Limited, International Container Terminal Services Inc., a także Mota-Engil Central Europe PPP Road. Umowa z prywatnym partnerem ma być zawarta na co najmniej 36 lat.

– Trzeba pamiętać, że przy tej formule, jaką jest PPP ciężar finansowania infrastruktury spoczywa na barkach partnera prywatnego. Chodzi o takie zmodyfikowanie niektórych parametrów, żeby projekt uczynić bardziej atrakcyjnym – mówi Piotr Gorzeński. – Cały czas jesteśmy w dialogu z partnerami prywatnymi – dodaje prezes portu i mówi, że celem podejmowanych działań, jest zminimalizowanie ryzyk, które spoczywają na partnerze prywatnym, przy jednoczesnym pełnym zabezpieczeniu interesów Portu Gdynia.

Jeśli wyznaczonego na przyszły rok terminu składania ofert uda się dotrzymać, koniec prac budowlanych związanych z budową portu zewnętrznego powinien nastąpić w roku 2030.

Port Zewnętrzny ma być ważnym krokiem dla rozwoju portu. Do tego, żeby się rozwijać gdyński port potrzebuje również rozbudowy infrastruktury dostępowej, w tym kolejowej i drogowej. W pierwszym przypadku chodzi przede wszystkim o modernizację i elektryfikację linii 201, która pozwoliłaby omijać Gdańsk i Sopot przez pociągi towarowe. W drugim przypadku kluczowa jest budowa tzw. Drogi Czerwonej. Na tę inwestycję, która połączy tereny portowe, w tym planowany Port Zewnętrzny z drogami szybkiego ruchu, port czeka od lat. Funkcjonująca Trasa Kwiatkowskiego nie jest wystarczająca zarówno jeśli chodzi o przepustowość, jak i o nośność. Obecnie Port Gdynia wspiera wszelkie działania, mające na celu przyspieszenie tych możliwości infrastrukturalnego rozwoju.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy nowy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej już w przyszłym roku

Intermodal i logistyka

Pierwszy nowy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej już w przyszłym roku

Mikołaj Kobryński 08 listopada 2024

Czy ruch na Kanale Panamskim wróci na ścieżkę wzrostu?

Intermodal i logistyka

Czy ruch na Kanale Panamskim wróci na ścieżkę wzrostu?

Mikołaj Kobryński 17 października 2024

Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. Przyszłością są zielone paliwa

Intermodal i logistyka

Świnoujście: Jest przetarg na analizę nawigacyjną dla nowego toru podejściowego

Intermodal i logistyka

Wysokość stawek frachtu morskiego to nie wszystko

Intermodal i logistyka

Wysokość stawek frachtu morskiego to nie wszystko

Juliusz Skurewicz, Polska Izba Spedycji i Logistyki 31 marca 2023

Cieśnina Bosfor zablokowana. Statek utknął na mieliźnie

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pierwszy nowy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej już w przyszłym roku

Intermodal i logistyka

Pierwszy nowy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej już w przyszłym roku

Mikołaj Kobryński 08 listopada 2024

Czy ruch na Kanale Panamskim wróci na ścieżkę wzrostu?

Intermodal i logistyka

Czy ruch na Kanale Panamskim wróci na ścieżkę wzrostu?

Mikołaj Kobryński 17 października 2024

Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. Przyszłością są zielone paliwa

Intermodal i logistyka

Świnoujście: Jest przetarg na analizę nawigacyjną dla nowego toru podejściowego

Intermodal i logistyka

Wysokość stawek frachtu morskiego to nie wszystko

Intermodal i logistyka

Wysokość stawek frachtu morskiego to nie wszystko

Juliusz Skurewicz, Polska Izba Spedycji i Logistyki 31 marca 2023

Cieśnina Bosfor zablokowana. Statek utknął na mieliźnie

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5